Thursday, May 31, 2012

TUGASAN 5 BUAT (FLYER)

 MUKA HADAPAN 

BAHAGIAN DALAM

Konsep untuk tugasan kelima ini ialah mengenai kasut bagi menghasilkan flyer menggunakan Adobe In Design...konsep yang saya pilih untuk tugasan ini ialah mengenai vintage shoes iaitu tema retro. design yang saya buat ini simple sahaja... di dalamnya saya sertakan apa itu konsep fasyen kasut retro...
Assalamualaikum...
maaf la...dalam bolg ni dah di post macam-macam...So hari ni saya nak perkenalkan diri saya... nama diberi Wan Nurul Hasyyati Binti Mohd Pauzi...mengambil jurusan Ijazah Sarjana Muda Pendidikan Seni di UPSI...saya dah pun masuk semester 6 pada tahun ini...blog ini dibina bukan sahaja untuk tugasan...tetapi untuk perkongsian idea dan pendapat apa sahaja mengenai seni dan grafik...saya bukanlah pandai sangat dalam bidang ini...cuma ingin berkongsi sedikit ilmu sahaja..hihi...alhamdulillah...setelah mengambil studio ini...banyak yang saya pelajari dan perolehi ilmu...studio ini dikenali sebagai Studio Grafik Berkomputer yang menjadi subjek yang wajib sebelum mengambil subjek pengajaran VISCOM....


setakat ini sahaja coretan dari saya...
WAN NURUL HASYYATI @ hasy...
D20091035323...

Kursus ini mendedahkan pelajar secara teori dan praktikal aspek komunikasi visual melalui penggunaan komputer, peranan reka bentuk grafik dan aspek-aspek yang berkaitan dengan reka bentuk seni komunikasi visual. Pelajar juga akan mempelajari secara manual dan aplikasi komputer serta teknik-teknik menghasilkan ilustrasi, poster, animasi 2D, persembahan multimedia linear  dan interaktif berasaskan penggunaan komputer.

Pengenalan tugasan tugasan dalam kursus grafik komputer MSG3023 ini. Dibawah kendalian pensyarah iaitu Dr Ridzuan Bin Hussin ini, terdapat 5 tugasan iaitu:

Tugasan 1 :  Self-portrait: Mereka bentuk iklan (Adobe Photoshop - Penggunaan (taipografi),   imej warna, dan komposisi)                                            

Tugasan 2 :    Photo studies: Poster: mengaplikasikan idea yang merujuk kepada (Adobe Photoshop - grafik dan typograhic layout andcomposition, eksperimentasi imej melalui pelbagai filter effects).            Field trip        

Tugasan 3 :     Digital Art 2D + 3D - Adobe Illustrator ( tugasan ini dikehendaki dibuat dalam studio kerana perlu dihantar dengan segera. Ianya merupakan tugasan hands-on.                

Tugasan 4 :     Mereka bentuk pembungkusan (packaging) or Living typography          

Tugasan 5 :     Mereka bentuk risalah (flyer) (Adobe InDesign) 






Wednesday, May 30, 2012

TYPOGRAPHY





Typography yang berasal dari kata YunaniTypos = bentukdan graphein = menulis yang merupakan seni dan teknik mengatur hurufmenggunakan gabungan bentuk huruf cetak, ukuran huruf, ketebalan garis, spasiantar huruf, garis pandu dan jarak antar baris.

Pengertian tipografi menurut buku Manuale Typographicumadalah :


Typography can defined a art of selected right type printing in accordance withspecific purpose ; of so arranging the letter, distributing the space andcontrolling the type as to aid maximum the reader's.
Dari pengertian diatas, memberikan penjelasan bahwa tipografi merupakanseni memilih dan menata huruf dengan pengaturan penyebarannya pada ruang-ruangyang tersedia, untuk menciptakan kesan khusus, sehingga akan menolong pembacauntuk mendapatkan kenyamanan membaca semaksimal mungkin.


Sebagai bagian dari kebudayaa manusia, huruf tak pernah lepas dari kehidupankeseharian. Hampir setiap bangsa di dunia menggunakannya sebagai saranakomunikasi. Sejarah perkembangan tipografi dimulai dari penggunaan pictograph.Bentuk bahasa ini antara lain dipergunakan oleh bangsa Viking Norwegia danIndian Sioux. Di Mesir berkembang jenis huruf Hieratia, yang terkenal dengannama Hieroglyphe pada sekitar abad 1300 SM. Bentuk tipografi ini merupakan akardari bentuk Demotia, yang mulai ditulis dengan menggunakan pena khusus.


Bentuk tipografi tersebut akhirnya berkembang sampai di Kreta, lalu menjalar keYunani dan akhirnya menyebar keseluruh Eropa. Puncak perkembangan tipografi,terjadi kurang lebih pada abad ke-8 SM di Roma saat orang Romawi mulaimembentuk kekuasaannya. Karena bangsa Romawi tidak memiliki sistem tulisansendiri, mereka mempelajari sistem tulisan Etruska yang merupakan penduduk asliItalia serta menyempurnakannya sehingga terbentuk huruf-huruf Romawi.


Perkembangan tipgrafi saat ini mengalami perkembangan dari fase penciptaandengan tangan (hand drawn) hingga mengalami komputerisasi. Fase komputerisasimembuat penggunaan tipografi menjadi lebih mudah dan dalam waktu yang lebihcepat dengan jenis pilihan huruf yang ratusan jumlahnya. Berikut ini beberapajenis huruf berdasarkan klasifikasi yang dilakukan oleh James Craig.

Friday, May 25, 2012

tambahan..

yang ni ak gunakan Ai utk pisang pakai pen tools...yer la kot ak da lupe namenyer...hihih...tp first buat...pening gak...nk masukn warna..so ni hasil y kedua slps y first x jd...hihihi


antara tugasan kumpulanku..membuat packaging

untuk buat packaging ni aku telah menggunakan Ai...untuk pembungkusan kerepek...so aku pilih kerepek pisang sempena tugasan ke-4 ini...walaupun mula agak sukar...kerana nak guna Ai ini ak x expert lg...hhihii..tp ak buat juga slow...hihihi



tugasanku...guna Ai & Ps y terpaksa study balik...hihi




alhamdulillah....walaupun dah lama aku tinggalkan guna Ps dan Ai..tp dapat juga aky siapkannya wlaupun mengambil masa untuk igt kembali cara menggunakannya...hihi...selain tu, kawan2 banyak bantu dalam mengajar ak menggunakannya...thnx kengkawan...hihih...Bagi aku, grafik amat penting dalam membantu dalam kehidupan, terutamanya aku...yang bakal bergelar guru seni...Justeru, untuk memberi ilmu kepada bakal murid-murid ku, aku haruslah memahami dan mendalami dahulu...Ianya supaya mudah bagiku dalam menerangkan atau menjelaskan kepada mereka bagaimana penggunaanya...walaupun, x banyak sekolah mempunyai kemudahan komputer tetapi ilmu ini sebenarnya berguna juga dalam memabantu dan meningkatkan mutu sekolah yang akan ku mengajar nanti...terutamanya, dalam membuat kerja2 grafik sekolah....Selain itu, dengan belajar grafik ini sedikit sebanyak telah membantu menambahkan ilmu dan meningkatkan kefahamanku pentingnya grafik dalam kehidupan...

pengenalan seni & grafik

Seni merujuk kepada rekabentuk dan karya dalam sesuatu kraf atau produk yang dihasilkan oleh seniman bagi memberi kemudahan untuk kegunaan atau menyenangkan pengguna. Justeru, dalam seni rekabentuk terutamanya grafik berkomputer dalam pendidikan telah memberikan kelebihan kepada pelajar dalam mendalami ilmu pengetahuan dan kemahiran. 


Selain itu, penggunaan komputer pada masa kini semakin mendapat tempat dan perhatian dalam apa jua bidang termasuklah bidang pendidikan. Dengan perkembangan teknologi komputer juga, ia memberikan satu perubahan dalam pendidikan dengan penggunaan pelbagai sistem Pembelajaran-Pengajaran Berbantukan Komputer (PPBK) yang memberikan beberapa kebaikan berbanding pendidikan tradisional.


Menurut Salomon (1993), pendidikan yang melibatkan bantuan media seperti komputer dapat menjadikan proses pengajaran dan pembelajaran lebih bermakna. Pengajaran dan pembelajaran berasaskan komputer dapat meningkatkan prestasi pelajar.



DEFINISI GRAFIK


Maksud grafik boleh didefinisikan sebagai sebuah lukisan, gambar atau huruf yang kebiasaan dihasilkan dengan menggunakan pelbagai media seperti pen, pensil, cat, berus dan banyak lagi. Berdasarkan kamus dewan bahasa dan pustaka menerangkan bahawa grafik membawa maksud perkara berkenaan ukiran, gambar rajah dan lukisan. Secara lebih terperinci, lukisan merupakan salah satu aktiviti penghasilan karya dalam bidang seni halus. 

Grafik juga memberikan maksud penggunaan visual untuk menerangkan konsep yang tidak dapat atau sukar diterangkan oleh teks. Ia mampu menambah daya tarikan kepada sesuatu paparan atau persembahan. Grafik juga dapat mempercepatkan penyampaian sesuatu maklumat dan dapat memberikan penerangan yang jelas,tepat dan konsisten antara individu yang berbeza. Grafik dikatakan sebagai sumber penyampaian maklumat yang amat berkesan kerana segala bentuk mesej yang diterima oleh manusia melalui penglihatan mereka dapt diterima secara terperinci dan ia mempunyai daya ketahanan serta daya ingatan yang tinggi. 

SENI REKA


Perkataan rekabentuk dikaitkan dengan kaedah penghasilan. Pengkhususan dalam bidang rekabentuk biasanya lebih melihat kepada hasil atau imej dalam sesuatu seni atau kraf. Manakala, dalam perkara ini seni reka lebih dikatkan dengan perkataan komunikasi, iaitu satu tindak balas seni yang penghasilannya kepada khalayak atau masyarakat. Demikian, komunikasi tampak dan idea seperti garisan, warna dan bentuk lebih berkesan bagi menerangkan sesuatu kepada masyarakat. Selain itu, komunikasi boleh terbentuk juga melalui penggunaan symbol atau imej ‘pictorial’ (imej bergambar) kepada masyarakat dalam bentuk tema atau mesej yang dilahirkan daripada elemen rekabentuk seperti garisan, warna, bentuk dan tekstur(Lawson, 1994).

Rekabentuk ialah unsur yang mempunyai kaitan dengan fungsi gunaan dan juga fungsi hiasan yang melibatkan proses.  Proses penghasilan sesuatu yang melibatkan rekabentuk, ia terbahagi kepada tiga perkara penting iaitu memikir, melihat dan membuat atau menghasilkan.

Rekabentuk Multimedia Interaktif
DEFINISI
Dalam memahami konsep perisian kursus multimedia interaktif dalam pendidikan, berikut ialah definisi istilah yang sering digunakan:

Perisian Kursus
Dalam konteks kajian ini, perisian kursus ialah satu set program komputer yang melibatkan teks, audio dan grafik yang boleh digunakan sebagai media pengajaran yang disediakan oleh pembina untuk digunakan dalam proses pengajaran dan pembelajaran.

Multimedia
Perkataan “multimedia” boleh dipecahkan kepada “multi” dan “media”. “Multi” bermaksud banyak; manakala “media” pula merupakan alat-alat yang digunakan sebagai saluran untuk berkomunikasi, seperti akhbar, radio, dan televisyen. Secara ringkasnya “multimedia” dapat didefinisikan sebagai banyak media. Dengan kata lain, multimedia ialah penggunaan data daripada pelbagai sumber elemen media secara serentak.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...